No to jak jest z tym bezpieczeństwem na polskiej drodze


Mark Twain mawiał o statystyce, że jest kłamstwo, większe kłamstwo i statystyka… Oczywiście można się z tym zgodzić, gdyż statystyka poddaje się manipulacji wyjątkowo łatwo, jednakże dzisiaj mam coś, co chyba wykracza poza tę kwalifikację, coś co jest istotne i wymowne samo w sobie- statystykę wypadków drogowych.

Od kilku już lat policja publikuje coroczne statystyki dotyczące wypadków drogowych. Obejmują one lata 1975 do 2013 więc można uznać, że daje to rozsądny przegląd  na kwestię bezpieczeństwa na naszych drogach.  Najgorszym rokiem pod tym względem okazuje się, że był rok 1997, w którym doszło do 66 586 wypadków, jednakże co na pierwszy rzut oka dziwne najbardziej tragicznym rokiem (najwięcej ofiar śmiertelnych) był rok 1991, w którym to zginęło 7 901 osób. Rok 1991- demontaż starego systemu, wpłynął najwyraźniej na zmniejszenie również dyscypliny na drodze.

W latach późniejszych bywało różnie, lecz wyraźna poprawa zaczęła się dopiero po 2008 roku, gdy wciągu 2 lat udało się obniżyć liczbę wypadków o prawie 20%. Statystyka ta jednak wygląda nieco lepiej, jeżeli przeliczymy ją na liczbę pojazdów poruszających się w danym roku po polskich drogach. Poniższą tabelę uzupełnię tylko informacją, że w 1990 roku na drogach krajowych mieliśmy 1 mln pojazdów:

lpsJak z tego widać, należy uznać, że ilość wypadków spadała właściwie już od połowy lat 90-tych, gdyż pomimo zawrotnego tempa wzrostu ilości samochodów ilość wypadków aż do 2008 roku pozostawała na tym samym poziomie. Poniższa tabela obrazuje jak zmieniała się liczba wypadków od 2004 roku  i widać wyraźnie, że mamy stał tendencję spadkową, a jeżeli uzmysłowimy sobie, że następuje znacznie silniejszy spadek ilości wypadków na 10000 pojazdów, to możemy sobie trochę pogratulować (trochę, bo ciągle jesteśmy w ogonie Europy).

lw
Nie jesteśmy jednakowo bezpieczni w każdym zakątku kraju. Jak wynika ze statystyki, są miejsca szczególnie niebezpieczne i miejsca znacznie bardziej od innych bezpieczne. Gdy spojrzymy na mapę wypadków od razu zauważymy, że najniebezpieczniejszym województwem jest  łódzkie ze wskaźnikiem wypadków na poziomie 151 wypadków na każde 100 tyś mieszkańców, zaś najbezpieczniej jest w Kujawsko- pomorskim, w którym wskaźnik jest aż trzykrotnie mniejszy. Co ciekawe do statystycznie njmniejszej liczby ofiar śmiertelnych dochodzi w województwie Śląskim.

Liczba wypadków w województwach
Liczba wypadków w województwach

Podsumowując, z bezpieczeństwem na polskich drogach jest lepiej, jednak jak widać chociażby po porównaniu województw, jest przestrzeń na znaczącą dalszą poprawę!

autor jest właścicielem giełdy ładunków eSpedytor.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s