Motoryzacjo – dokąd?


Jakiś czas temu przeżywaliśmy rewolucję „telewizyjną”. Przez całe dekady gadało się o płaskich telewizorach, ale nie nadchodziły. Aż tu nagle, w ciągu ledwie niespełna dwu lat mamy same płaszczaki. Czy tak samo będzie z samochodem elektrycznym? Wydawało się kilka miesięcy temu, że pierwsza jaskółka zawitała na tym niebie. Otóż firma, Tesla Motors zadecydowała o bezpłatnym udostępnieniu patentów, które sprawiają, że ich auto elektryczne jest lepsze, i to sporo, od pozostałych samochodów elektrycznych. Pewnie jeszcze upłynęło zbyt mało czasu, by zobaczyć prawdziwy wpływ tej decyzji. Jednak szczerze powiedziawszy bardzo liczyłem, że będzie szybki. Jednak kapitałochłonność przemysłu motoryzacyjnego jest istotną przeszkodą w rewolucji elektrycznej.  Co prócz przesłanek ekonomicznych leży u podstaw, że dziwne techniczne rozwiązanie, jakim jest samochód hybrydowy, na razie pozornie zdobywa rynek? Podstawą jest brak na dzień n dzisiejszy sensownego akumulatora. Oczywiście szeroko rozumianego- chodzi o zbiornik energii. Ciągle efektywność energetyczna benzyny jest bezkonkurencyjna. Stąd właśnie hybryda. Jednak moim daniem jest to etap całkowicie przejściowy, za kilkanaście lat (a może już za rok. kto wie?) gdy wreszcie ciałem staną się akumulatory oparte o grafen (aktualnie najbardziej obiecująca technologia) hybryda odejdzie do lamusa, jak wszystkie inne „niepełne” rozwiązania.

Podsumujmy więc wady dzisiejszych rozwiązań w pełni elektrycznych:

1) niska gęstość energii gromadzonej przez akumulatory – potrzebujemy mnóstwo ciężkich akumulatorów, żeby przejechać 200,  300 km. Samochód jest ciężki , ma małą pojemność ładunkową

2) bardzo duży koszt akumulatorów (choć najnowsze można eksploatować przez 8lat  lub 160 tyś km przebiegu!)

3) długi czas ładowania ( zasięg 90 km po godzinie ładowania)

Po za tym to prawie same zalety. Poniżej podajemy parametry Tesli S – najlepszego w chwili obecnej samochodu elektrycznego:

Dane techniczne Tesli S
Wersja Przyspieszenie 0-96,5 km/h Czas na 1/4 mili Prędkość maksymalna Zasięg na jednym ładowaniu Moc maksymalna Gwarancja na akumulatory
40 kWh 5,9 s ok. 14,2 s 193 km/h ok. 257 km(ograniczony elektronicznie) ok. 306 KM (225 kW) od 5000 do 8000 obr./min 8 lat lub 160 tys. km
60 kWh 5,9 s ok. 14,2 s 193 km/h ok. 370 km ok. 306 KM (225 kW) od 5000 do 8000 obr./min 8 lat lub 200 tys. km
85 kWh 5,6 s ok. 13,7 s 201 km/h ok. 483 km ok. 367 KM (270 kW) od 6000 do 9500 obr./min 8 lat bez limitu przebiegu
Sport 85 kWh 4,4 s ok. 12,6 s 209 km/h ok. 483 km ok. 422 KM (310 kW) od 5000 do 8600 obr./min 8 lat bez limitu przebiegu

No poza może ceną  – około 220 tysięcy złotych w wersji podstawowej  + podatki gdyż jest to cena w USA.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s