Dlaczego kolej w Polsce przegra


Jeżeli ktoś jeszcze wątpi, że kolej w Polsce przegrywa z transportem samochodowym to wystarczy, że wykona bardzo proste porównanie podróży np z Katowic do Trójmiasta. Otóż jeżeli nie jesteśmy krezusami i na Pendolino się nie wybieramy, to kuszetka kosztuje 108 złotych, a czas podróży to 9 i pół godziny. O takich drobiazgach jak fakt, że są tylko dwa bezpośrednie połączenia  i o godzinach tych połączeń zamilczmy. Porównajmy to z przewozem autokarowym: czas przejazdu 8 h cena maksymalna 60 złotych(w sezonie) i codziennie połączenie występuje pięć razy. To proste porównanie w zakresie usługi, co do której PKP jeszcze o dziwo sobie nieźle radzi. Gdybyśmy teraz spróbowali porównać tak samo połączenia towarowe to abstrahując od ceny, abstrahując od kłopotów z załadunkiem, abstrahując od wymagań przewoźnika wobec przewożącego swoje ładunki, najważniejsze jest, że PKP brak stałego rozkładu jazdy. Mówiąc prościej, tylko orientacyjnie wiemy kiedy ładunki dotrą na miejsce. Jak do tego dołożymy konieczność dwukrotnego przeładunku (na starcie i na mecie) to nie dziw, że nawet węgiel wozimy ciężarówkami.

Niejednokrotnie wyrażałem swoje zdziwienie, że PKP (pod różnymi pseudofirmami) nie uważa za totalną klęskę faktu, że jesteśmy jedynym krajem europejskim, w którym przewozy drogowe są większe niż kolejowe. No cóż, dla niektórych ciągle najważniejsze jest Pendolino. Nie wiem sam dlaczego, skoro jest oczywiste,  że  będzie deficytowe. Przecież koszty eksploatacji będą wg cen zachodnich, a ceny biletów, choć już wysokie, są mocno wschodnie. Porównajmy, francuski TGV na trasie Paryż -Lion (mniej więcej tak daleko jak z Katowic do Gdańska) kosztuje  95 Euro tj 1/22 przeciętnej pensji Francuza. Zaś za Pendolino na wyżej wspomnianej trasie zapłacimy 178 zł tj.  1/20  przeciętnej pensji Polaka. My mamy taniej (bezwzględnie, bo do pensji to już nie), ale Pendolino pozostanie deficytowe.

Autor jest właścicielem giełdy transportowej eSpedytor.pl

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s