Tuning – czy ma sens?


elementy chromowe w tuningu
elementy chromowe w tuningu

Zacznijmy od tego co to jest tuning. Ogólnie rzecz biorąc jest to podniesienie (to ważne słowo) przez użytkownika walorów użytkowych samochodu. Te walory użytkowe to oczywiście przede wszystkim wygląd, ale nie tylko. To także zwiększenie parametrów pojazdu takich jak, moc silnika, ładowność, czy poprawiających osiągi, takie jak zużycie paliwa. Często są to również modyfikacje mające poprawić bezpieczeństwo – rozsądna modyfikacja oświetlenia. To co do tej pory napisałem to oczywista oczywistość, żeby zacytować klasyka. Jednakże ja chcę przez tą definicję powiedzieć, że nie każda modyfikacja pojazdu jest tuningiem (choć właściciele myślą inaczej). Wiele przerobionych bryk znacząco pogorszyło swoje walory użytkowe przez co przeróbki te trudno zakwalifikować jest do tuningu. To raczej anty-tuning.

Jeżeli chodzi o modyfikację wyglądu, dla wyglądu, to tu nie będę dyskutował, de gustibus non est disputandum (o gustach się nie dyskutuje). Po prostu albo się podoba, albo nie i już. (Kto nie lubi elementów chromowanych? No kto?) Niestety część modyfikacji wyglądu ingeruje w istotne cechy użytkowe auta. Teraz narażę się naprawdę poważnie, ale cóż robić. Jedną z takich modyfikacji jest w ciężarówkach założenie pięknego (przyznaje mnie się też podoba) orurowania. Jest to niezwykle efektowna modyfikacja, niestety jak słusznie zauważyli holenderscy parlamentarzyści, często modyfikacja niebezpieczna. Dlatego być może już za niedługo pojawią się przepisy zabraniające jej (przynajmniej w Holandii). Ja zaś ze swojej strony dodam, że takie orurowanie pogarsza parametry (i tak już kiepskie) aerodynamiczne ciężarówki.

Osobnym tematem jest tuning oświetlenia. Współczesne systemy oświetleniowe są naprawdę dobre, więc ich poprawianie tuningiem nie jest być może najlepszym z pomysłów. I znowu przyznaje, że taka choinka na drodze (jaką są niektóre ciężarówki) często jest naprawdę urocza. Jednak „urocza” to nie kategoria którą definiowalibyśmy pojazdy użytkowe. Co więcej sam ostatnio jadąc za taką choinką o mały włos nie przegapiłbym ukrytego w poświacie ciężarówki pieszego – jestem przeciw nadmiernemu olampkowywaniu ciężarówek (kilka światełek myślę, że nie zaszkodzi). Warto tu również zwrócić uwagę na aspekt ekonomiczny- większość dodatkowego oświetlenia również, podobnie jak orurowanie pogarsza charakterystyki aerodynamiczne.

I wreszcie to co mnie osobiście najbardziej w tuningu kręci, czyli to czego tak naprawdę nie widać. Czyli wymiana standardowych podzespołów na specjalistyczne. Do tej kategorii zaliczyłbym również chip-tuning. Moim zdaniem nie ma z pewnością to sensu w nowym pojeździe, (chyba, że warsztat tuningowy ma autoryzację producenta). Jednakże ciężarówki to nie są pojazdy na dwa sezony. Prędzej czy później trzeba się liczyć z koniecznością podmiany podzespołów. Wtedy rozważenie  podmiany na podrasowane elementy jest w pełni zasadne. Przestrzegałbym jednak przed kupowaniem części, które tylko sprzedawca uznaje za podrasowane, a więc np. nieznanych marek i tzw. okazji. Niestety dobry tuning nie jest tani.

Zresztą nie tylko dlatego, że części są drogie. Tuningując jedną część trzeba zastanowić się na jakie inne elementy ma ta część wpływ i czy być może nie należy stuningować również je, żeby zapewnić trwałość i poprawność współpracy. Jeżeli podkręcimy np. moment obrotowy czy moc silnika, to należy się zastanowić np nad sprzęgłem – standardowe może nie przetrzymać takiej próby. I to nie wszystko. Silnik współczesnej ciężarówki to złożony zestaw naczyń połączonych – ruszymy jedno, kładziemy drugie. Zwiększona moc to prawdopodobnie większe obciążenie kolektora. Zwiększona moc to zdecydowany wpływ na system recyrkulacji spalin, zwiększona moc to wpływ na system dodawania Ad-blue…itd. Dlatego choć tuningować można, trzeba to robić z głową, tak aby poprawiając jedno nie psuć trzech innych rzeczy.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s