Jak co roku Policja opublikowała statystyki wypadków za rok poprzedni. I jak zwykle jest to przerażająca lektura, zważywszy, że tragiczne konsekwencje dotknęły w zeszłym roku ponad 48 tysięcy ludzi z czego 3202 zginęło a pozostali odnieśli rany. Wprawdzie jest w tej statystyce nutka optymizmu gdyż w stosunku do roku 2013 nastąpiła zdecydowana poprawa: zginęło o 155 osób mniej, o 1514 osób zmniejszyła się liczba rannych, a sama liczba wypadków zmalała o prawie 8000. Jednakże ogólny wskaźnik bezpieczeństwa na naszych drogach daleki jest od średniej europejskiej i nawet te poprawiające się statystyki nie zbliżają nas zasadniczo do czołówki.
Ciekawe jest, że od lat za główną przyczynę wypadków uznaje się niedostosowanie prędkości do warunków jazdy. Ta diagnoza powoduje, że główny nacisk w próbach poprawienia statystyki wypadków kładziony jest na ograniczanie prędkości. Będąc od lat kierowcą nie do końca mogę się z tym zgodzić. Represyjny charakter bowiem tej walki tak naprawdę budzi tylko w każdym z nas chęć przeciwstawienia się tym ograniczeniom. Większy nacisk należy też położyć na inne elementy jazdy. Wg moich obserwacji do bardzo wielu incydentów na drodze dochodzi na skutek nie zachowania odstępu pomiędzy pojazdami (jest to najczęściej obserwowana przeze mnie przyczyna kłopotów na drodze). Te incydenty nie prowadzą bezpośrednio do wypadków ale bardzo często są dla nich pierwszą iskrą. Tymczasem jak podają statystyki niezachowanie odstępu jest przyczyną ledwie 6% wypadków. Na drugim miejscu wśród przyczyn wypadków jest wymuszenie pierwszeństwa przejazdu (22%). I tu bezwzględnie przyznaję rację. Praktycznie codziennie jest do maksimum w moim poruszaniu się po mieście wykorzystywana zasada ograniczonego (bardzo) zaufania.
Na koniec chciałbym zwrócić uwagę, że aż 13 procent ofiar śmiertelnych jest skutkiem uderzenia w przydrożne drzewo. Mamy więc sposób na to by od ręki i bez zwłoki zmniejszyć tragiczną statystykę o znaczące 13 procent. Czy tylko ja widzę w jaki sposób można to osiągnąć?
Przyczyny wypadków |
Wypadki | Zabici | Ranni | ||||
lata | 2013 | 2014 | 2013 | 2014 | 2013 | 2014 | |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 8276 | 7489 | 966 | 855 | 11344 | 10205 | |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu | 7673 | 7710 | 351 | 323 | 10012 | 9991 | |
Nieprawidłowe | Wyprzedzanie | 1688 | 1539 | 187 | 227 | 2219 | 1990 |
Omijanie | 565 | 538 | 53 | 53 | 596 | 567 | |
Wymijanie | 478 | 465 | 50 | 61 | 657 | 586 | |
zachowanie wobec pieszego | 4049 | 4164 | 326 | 257 | 4100 | 4161 | |
skręcanie | 930 | 919 | 65 | 57 | 1084 | 1063 | |
zawracanie | 165 | 159 | 15 | 9 | 246 | 203 | |
cofanie | 605 | 572 | 20 | 16 | 614 | 575 | |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 574 | 544 | 111 | 113 | 847 | 783 | |
Wjazd przy czerwonym świetle | 481 | 492 | 20 | 25 | 695 | 707 | |
Nieprzestrzeganie innych znaków i sygnałów | 105 | 130 | 4 | 8 | 144 | 194 | |
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami | 2218 | 2323 | 48 | 44 | 2882 | 3068 | |
Jazda bez wymaganego oświetlenia | 44 | 43 | 14 | 11 | 39 | 38 | |
Zmęczenie, zaśnięcie | 522 | 555 | 88 | 77 | 813 | 846 |
Autor jest właścicielem giełdy transportowej – espedytor.pl