
Pojawienie się autonomicznych (czytaj : bez kierowcy) pojazdów ma już teraz ogromny wpływ na transport. Na razie tego nie widać wprost, ale echo tej wielkiej zmiany widzimy na przykład w wypowiedzi Jeffa Owensa, dyrektora technologii Delphi Automotive:
„…Delphi rozwija cały szereg technologii bezzałogowych, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej integracji wszystkich systemów samochodu […] Delphi rozwija bezpieczniejsze metody prowadzenia pojazdów i systemy, które pozwalają kierowcy w każdej chwili i w każdych warunkach „komunikować się” z samochodem.„
Jak należy rozumieć te słowa? Po prostu nastąpił generalny zwrot wyrażający się dwoma kierunkami. Po pierwsze wszystkie systemy samochodu stanowią jedność (w sensie systemu automatyki i informatyki samochodowej). Wymusza to stosowanie rozwiązań znanych z systemów automatyki przemysłowej, ale o większych wymaganiach bezpieczeństwa, w postaci szybkości i pewności działania. A mówiąc ludzkim głosem, każdy podzespół samochodu raportuje o swoim stanie (np hamulce, alternator czy nawet światła pozycyjne) do jednostki zarządzającej (rozbudowany komputer pokładowy), a komputer pokładowy może ingerować w działanie każdego podzespołu. Po drugie kończą się też czasy bezpośredniego połączenia ludzkich działań z zachowaniem samochodu. Teraz naciskając pedał hamulca zaledwie przekażemy sygnał o takiej „chęci” do komputera, który sam podejmie decyzję czy naszą wolę spełnić czy nie… (na razie my mamy mieć pierwszy głos w tym duecie).
Wszystkie opisywane zmiany mają dotyczyć wszystkich nowych systemów projektowanych przez Delphi. Zaś jeżeli robi tak Delphi, tzn, że tak będą robić wszystkie liczące się firmy samochodowe świata.
Oczywiście prowadzi to tylko w jednym kierunku- rezygnacji z konieczności posiadania kierowcy na pokładzie pojazdu. Do tej pory przyglądaliśmy się rozwojowi tej technologii nie patrząc na to, że dotyczy to nas osobiście. Teraz już mamy pewność, dni osobistego kierowania pojazdem przez człowieka dobiegają końca.
Autorem jest administratorem partnerskiej giełdy ładunków- espedytor.net