Z komórek do samochodu i nie elektronika


Przednia szyba BMW
Przednia szyba BMW

Wiadomo, że masa pojazdu jest jednym z głównych elementów decydujących o sprawności pojazdu. dlatego trwa wyścig producentów samochodów o spadek wagi bez utraty wytrzymałości pojazdu. Są jednak elementy pojazdu, których do tej pory ten wyścig nie dotyczył, ale i tutaj BMW dokonał przełomu.

Wcześniej, najczęściej stosowaną metodą redukcji masy ciała było zastąpienie ciężkich elementów ze stali, aluminiowymi lub na detale z włókna węglowego. Inżynierowie BMW postanowili zmniejszyć masę komponentu, na który wcześniej nie zwracali uwagi (patrz notka poniżej) – przednią szybę.

Patrząc na historię rozwoju samochodu, inżynierowie Forda już dawno zastanawiali się nad odciążeniem szyb samochodowych, ale pierwszymi wykonawcami tej  idei zostali projektanci BMW – postanowili użyć szkła Gorilla Glass, które ma wysoką wytrzymałość i jest lekkie. Do tej pory ten materiał był wykorzystywany tylko w produkcji szkła dla urządzeń przenośnych (A chyba każdy z nas dokonał już crash testu takiego szkła upuszczając komórkę, wiemy więc, że szkło jest mocne).

Pierwsze szklane szyby samochodowe wykonane z Gorilla Glass będą wykorzystywane w innowacyjnym modelu BMW i8, i będą o 30% lżejsze niż tradycyjne szkło.
Główną wadą nowego rozwiązania jest koszt nowego produktu.

Autor jest właścicielem giełdy ładunków – espedytor.com.pl

Notka:

W Polsce w latach dziewięćdziesiątych odciążono konstrukcję autobusu Jelcz, uwzględniając wytrzymałość szyb w nośności karoserii. Do tej pory szyby były tylko balastem. W tej chwili takie podejście jest standardem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s