USA dominuje przyszłość transportu


POłączenie sieciowe pojazdów i infrastruktury drogowej
POłączenie sieciowe pojazdów i infrastruktury drogowej

Amerykanie wzięli się ostro do pracy. I ich dominacja w transporcie w nadchodzących dekadach zdaje się być co raz pewna. To już nie tylko Google Car, nie tylko Tesla, nie tylko Hyperloop, także politycznie, poprzez odpowiednie publiczne wsparcie rozwoju najnowszych technologi powoduje, że Unia Europejska zostaje w tyle. A wszystko to piszę na tle informacji z Departamentu Transportu rządu USA.

ITS – biuro inteligentnych systemów transportowych w amerykańskim Departamencie transportu ogłosiło poprawki do programu rozwoju transportu na lata 2015-2019. W skrócie sprowadzają się do jednego- Ameryka zamierza przodować w rozwoju automatycznych systemów transportowych.
Nowy plan strategiczny nakreśla kierunek i cele Departamentu, buduje ramy wokół skoordynowanych działań administracji amerykańskiej sprzyjających prowadzeniu badań, rozwoju i wdrożeń osiągnięć najnowszych technologii.
Program zbudowano wokół dwóch kluczowych priorytetów: przesyłania danych pomiędzy pojazdami (patrz zdjęcie będące wizytówką projektu) i postępów w zaawansowanej automatyzacji pojazdów.
Biuro wprowadziło poprawki zdając sobie sprawę, ze znacznych postępów poczynionych w ostatnich latach w projektowaniu, testowaniu i planowaniu technologi pozwalających na połączenie pojazdów w całym kraju w elektroniczną sieć i niezwykle burzliwego rozwoju automatyki pojazdowej przejawiającym się głównie w postępach autonomizacji pojazdów.
Ważne (a czego ciągle my w Polsce nie możemy się nauczyć),że nakreślone przez biuro priorytety tylko wskazują, gdzie większa część badań i innowacji w transporcie zmierza, jednak nie wykluczają innych technologii lub obszarów badawczych.
Wyłaniający się z priorytetów plan strategiczny obejmuje kilka kategorii programów, które obejmują zakresy:

a) Łączenie pojazdów  – skupia się na przyjęciu standardów i ewentualnym wdrożeniu systemu zapewniającego wymianę informacji pomiędzy pojazdami na drodze.
b) Automatyzacja – Skupia się na szerokim spektrum tematów związanych z tymi systemami pojazdów drogowych (i związanych z nimi technologii), które przenoszą stopniowo kontrolę nad pojazdem z kierowcy na pojazd.
c)Przyszłe systemy transportowe  – Skupia się na przyszłych pokoleniach systemów transportowych badając potencjalne możliwości nowych pomysłów.
d) Dane drogowe – kontynuuje dotychczasowe wysiłki w operacyjnym przechwytywania danych ze stacjonarnych czujników, urządzeń mobilnych i podłączonych pojazdów i rozszerza się na działania badawcze obejmujące rozwój mechanizmów przesyłu i wykorzystania tych danych do poprawy bezpieczeństwa i mobilności transportu drogowego.
e)Interoperacyjność – skupia się na sposobach zapewnienia skutecznej łączności między urządzeniami i systemami.
f)Przyspieszenie wdrażania – to głównie koordynacja działań między Departamentami zmierzająca do jak najszybszego wdrożenia osiągnięć przemysłowo-naukowych

Jak widać z tego krótkiego zestawienia Europejczycy tak dumni z faktu, ze przez kilka ostaniach lat zdołali, wydawałoby się, wyprzedzic Amerykę w rozwoju transportu samochodowego i wdrażaniu zaawansowanych systemów automatyki, znowu zaspali. Poza Interoperacyjnością w zasadzie nic z powyższych planów nie ujrzało na Starym Kontynencie czegoś więcej niż ekranów z prezentacjami- jak to w przyszłości będzie. tymczasem Amerykanie już w najbliższym czasie chcą wdrożyć wspólne standardy wymiany informacji pomiędzy pojazdami i infrastrukturą drogową. Jeżeli tak się stanie i w Europie nie wdrożymy sensownego planu o podobnej skali i rozmachu, to o dominacji światowej możemy zapomnieć, a partnerem w dalszym rozwoju świata stanie się dla USA Daleki Wschód. Zaś Europa pogrąży się w marazmie i rozpatrywaniu skutków Brexitu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s