Nasze kochane drogi


Studzienki na jezdni
Studzienki na jezdni

Nasze drogi się rozbudowują dość systematycznie. Co oczywiście się chwali. Ale jednocześnie stale projektanci i wykonawcy popełniają te same błędy. Błędy, które sprawiają, że korzystanie z tych nowoczesnych w sumie dróg jest nie tak komfortowe jak być powinno. Oto moja prywatna lista grzechów.

Budowa wg starych projektów.

Jednym z najdotkliwszych tego przykładów jest tzw, Drogowa Trasa Średnicowa  na Górnym Śląsku. Trasa ta powstawała w bólach i przez b. długi okres czasu najgorsze jednak, że według projektu, który narodził si ę w latach 70tych ubiegłego wieku. W rezultacie praktycznie żaden zjazd i wjazd na nią nie spełnia warunków płynności ruchu AD 2018. Skutek jest dość niebezpieczny. w godzinach szczytu przy zjazdach tworzą się kolejki sięgające kilkuset metrów, kolejki te tworzą się bezpośrednio na tej drodze szybkiego ruchu.

Zbyt krótkie pasy rozbiegowe.

Och o tym można by dużo. Ale powiem tylko jedno. A zaczyna się znowu jak zwykle od bzdurnego ograniczenia prędkości. Bowiem pomysł by na wjazdach na autostrady, na których obowiązuje prędkość 140km/h ograniczać prędkość pojazdów do 40km/h jest pomysłem raczej kwalifikującym się pod paragraf o sprowadzaniu zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym, niż pomysłem na bezpieczną jazdę. No dobrze, powiedzmy, że inaczej nie można. Ale dlaczego za takim ograniczeniem jest pas rozbiegowy o długości kilkudziesięciu metrów? Może wystarcza on Porsche albo Ferrari, ale zupełnie jest niedostateczny nawet dla przeciętnej osobówki, o ciężarowych pojazdach nawet nie wspominając. Skutek, raczej opłakany, ograniczenia prędkości na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Studnie techniczne w drodze.

To już jest kompletny absurd. Który kwitnie w całej Polsce w najlepsze. To nic, że taka droga nie ma prawa wytrzymać dużego natężenia ruchu i dzisiejszych ciężarów pojazdów i jest to fakt obiektywny – nie istnieje technologia zapewniająca, że da się skutecznie umieścić taką studnię w jezdni – asfalt musi się kruszyć. To nic, że koszt remontu drogi jest wielokrotnie większy niż koszt remontu pobocza czy nawet chodnika. Ważne, że tak się budowało trzydzieści lat temu to i teraz tak można. Czy aby na pewno? Lokalizowanie wlotów studzienek w pasie jezdni jest powszechne pomimo, że wymaga to uzyskania tzw. odstępstwa od przepisów rozporządzenia Ministra Transportu. Czasem rzeczywiście nie da rady, mus to mus. Ale zbyt często idzie się na łatwiznę.

Ograniczenia na autostradach i drogach ekspresowych.
Ograniczenia na autostradach i drogach ekspresowych.

Może na razie wystarczy,

Reklamy

1 komentarz do “Nasze kochane drogi

  1. Już powoli przestają mnie zadziwiać takie absurdy drogowe. Co roku wyjeżdżam na Suwalszczyzne w lecie i jednego roku postanowiono tam zrobić super trasę z nowym asfaltem po dwa pasy na kierunek oddzielone pasem zieleni. W kolejnych latach całą drogę zerwano bo stawiają tam nową Via Baltica i znów nie da się tam przejechać w ciągu dnia w normalnych warunkach… Śmiech na sali.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s